torsdag 5. februar 2009

Lyrikk!


Lyrikk er en av de tre skjønnlitterære hovedsjangrene. Innholdet handler gjerne om følelser og stemninger. Rim og rytme er et viktig virkemiddel i lyriske tekster, og de er gjerne korte og mettet med betydning. Jeg må si at jeg egentlig har ganske liten kjennskap til lyrikk. Det er en sjanger jeg har vært ganske lite borti. Jeg har jo selvsagt lest et dikt eller to i mitt liv, men sånn rent faglig har jeg ikke lært så mye om det :)
Vi skulle finne oss et dikt eller to som en del av dette innlegget så jeg søkte litt rundt og fant et dikt av Ragnvald Sørheim på denne siden:
Forbli Ung
vær alltid
leken

vær alltid
åpen

la aldri alderen

stenge deg inne

fortsett livet

vær alltid et

friskt pust


Jeg valgte diktet forbli ung fordi nettopp det kan være ganske viktig :) Som diktet sier skal man alltid være leken og åpen, og disse tingene regnes som gode kvaliteter hos folk. Jeg tror dikteren vil minne oss på at det er viktig å beholde den livsgnisten man har som barn. Selv om voksenlivet bringer med seg stress, ansvar og bekymringer kan man likevel være et blidt og åpent menneske. Det er viktig å ikke bli bitter og sur når man blir eldre og heller ikke (som skrevet i diktet) la alderen stenge seg inne, for ingen liker gretne gamle gubber uansett :P Kanskje ikke så overraskende at dette kommer fra meg, men jeg synes det er viktig å være litt barnslige innimellom uansett alder :)

Ingen kommentarer: