tirsdag 24. mars 2009

Velkommen til Sanvika VGS :)

"Lag en informasjonsfilm om skolen" lød oppgaven vi fikk. Vi ble altså delt inn i grupper og skulle lage en "reklame" for skolen vår. Målgruppen var de nye førsteklassingene som kommer til høsten. Filmene skulle inneholde mye forskjellig, og hjelpe de nye elvene slik at de lettere finner frem på skolen. Samtidig skulle vi jo også prøve å sette skolen i et lys som gjør at de gleder seg til tiden de skal ha her :) Filmene skulle så vises i klassen, og alle skulle stemme frem en vinner. Vinneren konkurrerer med de andre klassevinnerne om å faktisk bli vist før førsteklassingene.
Høres gøy ut, ikke sant?
Det syntes jeg når vi først fikk oppgaven :P Meeen, det viste seg å være litt med stress enn fornøyelse ;)
Jeg var på gruppe med Vibeke K, Vibeke VS, Christine og Synne. Vi kom raskt i gang med ideer, og skrev opp en plan på det som skulle gjøres. Manuset ble levert i tide og alt lovet egentlig godt!
Så kom tiden for filming. Gruppa hadde bestemt seg for at jeg skulle være foran kamera og jeg ble nødt til å kle meg i klær som ikke er meg i det hele tatt, og sminke meg med et brunkremskille herfra til evigheten :P Må si jeg fikk mange rare blikk!
Vi brukte dagen til å filme litt her og litt der, og det var en uke til den skulle leveres så vi hadde tid til å komme opp med noe bra noe.
Uka etter... Det var da problemene kom =P Ingen av gruppemedlemmene hadde mulighet til å sitte igjen samtidig, så vi kom egentlig ingen vei. Vi måtte selvsagt bare ta oss tid likevel, så de som kunne måtte bare bidra med sitt. Det var vanskelig når vi til enhver tid manglet gruppemedlemmer, men vi måtte bare gjøre det likevel:)
Så var det redigering da! Ingen på gruppa vår kunne egentlig noe særlig om det, så vi fant ut at vi bare skulle gjøre det beste ut av det og prøve å sette det sammen som best vi kunne. Og, igjen så manglet vi gruppemedlemmer :P Jeg, Christine og Vibeke K ble sittende igjen på skolen til seint på torsdagen for å si det sånn :P Vi hadde MYE å gjøre! I tilegg til at vi hverken kunne eller hadde begynt noe særlig å redigere, så fant vi ut at vi manglet masse på filmene våre og vi måtte filme alt på nytt :P
Ikke nok med det, men vi hadde ikke noe ordentlig redigeringsprogram. Vi ble nødt til å bruke Windows Movie Maker, som ikke virka i det hele tatt. Hver gang vi gjorde en endring på filmen var, klikket programmet og vi ble nødt til å avslutte og gjøre det om igjen. Var vi heldig fikk vi lagret en endring eller to før den hang seg opp på nytt. Absolutt ikke det vi trengte akkurat da :P Jeg hørte senere at det var flere grupper som hadde hatt akkurat det samme problemet.

Det endte jo selvsagt med at filmen vår ikke ble ferdig. Det som reddet oss var at Christine hadde begynt på en reserve film fordi programmet virket så dårlig! Så hennes photostory reddet oss, og vi hadde heldigvis NOE å levere :) Selv om det ikke var superfilmen vi planla å lage, så synes jeg nødløsningen vår ble ganske bra :D
Jeg tror at hvis vi hadde hatt bedre tid og et redigeringsprogram som faktisk virker hadde dette vært kjempegøy. Det ble desverre ikke det for oss denne gangen... men men=)
Selv om jeg synes det var utrolig koslig å sitte der inne på grupperommet vårt og redigere å spise og sånn med dere jenter ;) haha<3

Så var det hva vi har lært da. Jeg har faktisk lært mye om skolen vår selv jeg! Ante ikke at vi hadde et musikkrom for eksempel :P Og det er jo på tide å vite nå ;)
Som sagt så tror jeg oppgaven kunne vært morsom med bedre tid og programmer. Men det betyr ikke at det var helt forferdelig. Synes det er gøy når vi gjør noe annerledes i Norsken, så jeg blir bare glad for flere oppgaver som er lignende dette her :)

Ingen kommentarer: